Asensi Descals Tormo
María José Murgui García
José Ramón Ruiz Tamarit
Resum
Comprendre el comportament dels turistes, les elasticitats de la demanda i el poder adquisitiu dels turistes habituals que visiten un destí és de gran interés per a la indústria turística de cara a l’estratègia empresarial i per als governs de cara a les polítiques públiques de turisme. #Ací proposem un nou mètode per a estimar empíricament les elasticitats preu propi i preu creuat de la demanda de béns i servicis turístics, així com una forma innovadora de mesurar la utilitat marginal de la renda del turista mitjà. En el sector turístic, considerem que existixen dos mercats rellevants: un de béns i servicis turístics i un altre d’allotjament. Estos estan separats però interrelacionats a causa de la retroalimentació entre les demandes d’allotjament i productes turístics a través d’una relació vertical de complementarietat. La solució òptima al problema d’elecció del turista consistix en una demanda primària de servicis turístics i una demanda derivada de pernoctacions. Ens centrem en obtindre estimacions robustes de les elasticitats corresponents a la primera mitjançant la previsió de la segona. La major part de la modelització empírica de la demanda turística consistix en equacions ad hoc que no estan directament adscrites a un marc teòric específic. El nostre treball oferix una sòlida caracterització dels vincles empírics entre la demanda de béns i servicis turístics i l’allotjament utilitzant la teoria econòmica. Este treball amplia la teoria existent i realitza una important contribució a l’empírica de l’economia del turisme, amb una aplicació a la base de dades de turisme d’Austràlia, el Canadà, Espanya i els Estats Units que quantifica les elasticitats de la demanda i identifica l’estatus socioeconòmic dels seus respectius turistes.
Referència
Descals-Tormo, A., Murgui-García, M. J., Ruiz-Tamarit, J. R. (2024). A new strategy for measuring tourism demand features[J]. National Accounting Review, 6(4): 480-497. doi: 10.3934/NAR.2024022