Afecta al rendiment acadèmic saltar-se el desdejuni? Evidència a PISA

Nerea Gómez Fernández
Juan Francisco Albert

2022
Article

Resum:

Durant molt de temps s’ha considerat que el desdejuni és el menjar més valuós del dia, ja que s’ha demostrat que és un important factor determinant d’un estil de vida saludable. L’objectiu d’aquesta investigació és analitzar els hàbits de desdejuni dels estudiants de 15 anys de països membres de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) i examinar si els efectes positius de desdejunar sobre la salut es tradueixen també en millors nivells de rendiment acadèmic en les competències de lectura, matemàtiques i ciències. Per a això, utilitzem dades de la ronda 2015 del Programa per a l’Avaluació Internacional d’Alumnes (PISA) i estimem regressions per mínims quadrats ordinaris (MCO) aplicant ponderacions finals dels alumnes i ponderacions de repetició equilibrada per a considerar l’estructura jeràrquica de les dades. També es consideren efectes fixos d’escola i efectes fixos de país en totes les nostres estimacions. L’anàlisi descriptiva mostra que en alguns dels països participants a PISA 2015 fins a un 35% dels estudiants de 15 anys van declarar no desdejunar abans d’anar al col·legi. Quant a la relació entre desdejunar i el rendiment acadèmic, els nostres resultats evidencien que desdejunar abans d’anar a escola s’associa amb puntuacions més altes en matemàtiques i ciències. Sobre la base d’aquests resultats, considerem que seria recomanable desenvolupar polítiques dirigides a incentivar als adolescents a desdejunar, com ara programes de desdejunis escolars o polítiques de conscienciació en xarxes socials, per a aprofitar tots els beneficis que comporta l’hàbit de desdejunar, incloent-hi els avantatges a nivell acadèmic demostrades en aquesta investigació.

 

Referència:

Gómez-Fernández, N.; Francisco-Albert, J. (2022): ¿Afecta al rendimiento académico saltarse el desayuno? Evidencia en PISA, Revista de Educación, 398, pp. 11-38. DOI: https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2022-398-551

Línies d'investigació