El impacto del acoso escolar en el rendimiento académico en España

Gisela Rusteholz
Mauro Mediavilla

2022
Informe

Resum:

L’assetjament escolar o bullying és un fenomen molt més estés a les nostres aules del que l’opinió pública percep. Un de cada quatre estudiants és víctima d’agressions (en una o més ocasions) durant la seua vida escolar i un 12% són víctimes de ciberbullying a Europa, segons la UNESCO. Així mateix, a Espanya, durant l’any 2021, la Fundació ANAR va informar que el 15,4% dels estudiants denunciaven casos d’assetjament entre els seus companys i un 24% dels estudiants assegurava haver sigut testimoni d’assetjament en xarxes socials als seus parells.

Un dels efectes més esmentats, encara que poc explorats, és l’impacte de l’assetjament escolar en el rendiment educatiu. El seu estudi és molt rellevant, donada la relació directa entre un baix rendiment acadèmic i fenòmens com l’absentisme escolar, el fracàs escolar i l’abandó escolar prematur, entre altres. El document que ací es presenta, realitza una anàlisi de la prevalença del fenomen a les aules espanyoles de secundària i una aproximació als seus efectes en el rendiment educatiu dels alumnes. A través de l’anàlisi de dades de les proves PISA, s’estima que l’assetjament té un impacte negatiu en totes les habilitats avaluades (Matemàtiques, Ciències i Comprensió Lectora) i que aquest efecte negatiu equivaldria a la pèrdua de 3-5 mesos d’educació formal per als estudiants victimitzats en comparació amb els seus companys no victimitzats. Això representa entre un 30% i un 50% menys d’educació l’any escolar respecte als seus companys.

 

Referència:

Rusteholz, G.; Mediavilla, M. (2022): “El impacto del acoso escolar en el rendimiento académico en España”. Fundación Alternativas.