Exploring the relationship between Information and Communication Technologies (ICT) and academic performance: A multilevel analysis for Spain

Nerea Gómez-Fernández
Mauro Mediavilla

2021
Article

Resum:

Amb un món cada vegada més digitalitzat, determinar la relació entre l’ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) i els resultats educatius adquireix especial rellevància per a orientar les decisions de política educativa de forma raonada. L’objectiu d’aquesta investigació és explorar la relació entre els diferents tipus d’ús de les TIC a l’escola i a casa, les actituds dels estudiants cap a les TIC i el rendiment acadèmic, així com veure si aquestes associacions difereixen segons el nivell de rendiment dels estudiants. Per a això, apliquem models de regressió multinivell i models de regressió per quantils amb dades de l’enquesta del Programa per a l’Avaluació Internacional d’Alumnes (PISA) 2015. Els resultats mostren diferències en el signe de l’associació segons la variable TIC analitzada. L’associació positiva entre l’ús de les TIC i el rendiment acadèmic està relacionada amb el seu ús per a l’entreteniment en la llar, l’interés dels estudiants per les TIC i una edat més primerenca d’inici en l’ús de les TIC. Els resultats també mostren que una major disponibilitat d’ordinadors per alumne en els centres educatius s’associa amb majors nivells de rendiment acadèmic. No obstant això, l’ús de les TIC per a les tasques escolars a casa, l’ús de les TIC per part dels alumnes en els col·legis i la importància de les TIC com a tema d’interacció social per als alumnes, són factors associats negativament al rendiment acadèmic. Finalment, les nostres regressions cuantílicas per nivells de capacitat suggereixen que uns certs tipus d’ús de les TIC semblen estar particularment associats amb el rendiment acadèmic dels estudiants en els percentils més baixos de rendiment. Aquests resultats posen de manifest la necessitat de considerar i incloure les TIC com un input en la funció de producció educativa. A més, les polítiques públiques haurien de tindre en compte la interacció entre les TIC i el rendiment educatiu dels alumnes de baix rendiment.

 

Referència:

Gómez-Fernández, N.; Mediavilla, M. (2021): Exploring the relationship between Information and Communication Technologies (ICT) and academic performance: A multilevel analysis for Spain, Socio-Economic Planning Sciences, 77. DOI: https://doi.org/10.1016/j.seps.2021.101009

Línies d'investigació