La inmigración y el género como factores clave de la movilidad educativa en España

Rafael Granell
Amadeo Fuenmayor
Mauro Mediavilla

2018
Article

Resum:

En aquest treball analitzem els determinants de l’assoliment educatiu per a la població immigrant a Espanya, així com el seu grau de mobilitat intergeneracional educativa, comparant aquests resultats amb la resta de residents al nostre país. Com a font d’informació, utilitzem l’enquesta EU-SILC de 2011, que inclou un mòdul de transmissió intergeneracional de pobresa. Gràcies a aquest mòdul, podem conéixer el nivell acadèmic dels progenitors i comparar-lo amb l’aconseguit pels seus fills. Per a analitzar els determinants de l’assoliment educatiu, utilitzem una estimació de màxima versemblança, tenint en compte variables del propi individu, de la seua família i del seu entorn, mentre que l’estudi de mobilitat educativa està basat en les tres tècniques més utilitzades en aquesta mena de treballs: correlació, regressió i matrius de transició. Respecte a l’assoliment educatiu, l’estimació efectuada indica que la condició d’immigrant té un efecte negatiu sobre el nivell acadèmic aconseguit. A més, el nivell acadèmic dels immigrants està molt relacionat amb el de les seues mares i amb la situació econòmica de la llar on van créixer. Quant a la mobilitat intergeneracional, s’observa una clara millora en la situació de tots els individus analitzats respecte a les seues mares. No obstant això, el grau de mobilitat és molt diferent en funció del gènere. Els homes presenten uns indicadors similars independentment del seu lloc de naixement, mentre que les dones immigrants tenen una mobilitat inferior a les d’origen espanyol.

 

Referència:

Granell, R.; Fuenmayor, A.; Mediavilla, M. (2018): La inmigración y el género como factores clave de la movilidad educativa en España, Papers-Revista de Sociología, 103, pp. 51-73. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/papers.2311