¿Son efectivas las becas en España? Una evaluación de impacto para el nivel secundario post-obligatorio

Mauro Mediavilla

2014
Article

Resum:

Espanya té un gran repte a futur en la gran quantitat d’individus que no finalitzen els seus estudis més enllà de l’escolarització obligatòria i que es tradueix en una alta taxa d’abandó escolar prematur i una baixa taxa de graduació en secundària post-obligatòria. En aquest marc, l’objectiu d’aquest treball és identificar si la política de beques, duta a terme durant el període 2004-2005 a Espanya, ha sigut eficaç en el seu objectiu d’incrementar el percentatge d’alumnes que finalitzen amb èxit el nivell secundari post-obligatori. Per a això s’aplicarà una avaluació d’impacte (ex-post) amb informació individual per a conéixer si va haver-hi canvis en les taxes de finalització del nivell educatiu estudiat i si els mateixos són atribuïbles a la intervenció avaluada. La font d’informació és l’Enquesta de Condicions de Vida (ECV-2006). La interpretació dels resultats indica que les beques incrementen en més d’un 40% les possibilitats de finalitzar amb èxit el nivell secundari post-obligatori, per al cas d’individus amb similars característiques. Aquest resultat és rellevant tenint en compte que el valor mitjà rebut per cada beneficiari d’una beca o ajuda a l’estudi, durant aquest període va ser de, aproximadament, 1.000€ per any. En aquest sentit, si bé és clar que existeixen molts elements que acaben determinant el nivell educatiu aconseguit per l’individu, es comprova que l’Estat mitjançant les seues polítiques públiques pot incorporar un element afavoridor de l’èxit escolar en un context d’alt abandó escolar prematur.

 

Referència:

Mediavilla, M. (2014): ¿Son efectivas las becas en España? Una evaluación de impacto para el nivel secundario post-obligatorio, Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(1), pp. 121-139. DOI: https://revistas.uam.es/riee/article/view/3394